Som ni vet så presenterades en ny lösning för bredband, på årstämman, där
vi kollektivt ska köpa service, TV, IP-telefoni samt bredband. Då vi begärde in
offerter under hösten inför årstämman så låg preliminär leveranstid på april
2019, dvs ca 6-12 månader. Då vi frågade om leveransstart till
huvudförfallodatum från tidigare avtal, såg man inga problem eftersom vi redan
hade Telia. Detta visade sig tyvärr fel, nu i efterhand. Vi har fått detta
förklarat då Telias tekniska leveransavdelning fått ordern, pga avtal först
kunde tecknas i december så kom vår "installation" senare med i deras
planering. Leveransavdelningen ser inte någon skillnad på
nyinstallation eller byte då det gäller hela fastighetssystem. (Fastighetssystem,
är tekniken som sitter i kvartersgården tillsammans med den lilla fiberdosan i
respektive hus). Det som har meddelat oss är att preliminär leverans kommer
ske under oktober månad då Telias installationsentreprenör kommer för att byta
utrustning i gården samt respektive hem.
Sammanfattningsvis så kommer
alltså alla boende få betala för bredband m.m individuellt fram till oktober
2019 då det kollektiva avtalet träder i kraft.
FAQ
Vad för installation?
- Då vi har tecknat helt nytt avtal ingår ny hårdvara, för att kunna
tillhandahålla högre bredbandshastighet, samt att den utrustning som levererades
vid första installationstillfället är av äldre modell och ej lika
tillförlitlig. Telias installationsentreprenör kommer att behöva tillträde för
byte av fiberomvandlare samt installation av ny router och tv box, i respektive
hus.
Vad händer med den bredbandsavgift vi har betalat in?
- Den summan som var tänkt för att täcka avgift nu på våren kommer att dras
av på höstens avgift.
Med vänlig hälsning Styrelsen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar